شرایط کنسلی تور و بلیط هواپیما به دلیل ویروس کرونا

شاید در این چند روز با این سؤال در بین دوستان و آشنایان برخورد کرده‌ایم اگر برای نوروز ایرلاین های خارجی پرواز خود را به ایران متوقف کنند یا در روزهای آتی پرواز خود را از سر بگیرند در حالی که همچنان ایرلاین ایران ایر همچنان به پروازهای خود در مسیرهای اروپایی ادامه می دهد و کنسولگری ها همچنان به صدور ویزا و پذیرش مسافر مشغول هستند، در صورت کنسلی مسافر چه اتفاقی برای استرداد هزینه‌های ثبت نام شده مانند بلیط هواپیما ، هتل .. پیش خواهد آمد؟

  • آیا ایرلاین بلافاصله مبلغ بلیط را استرداد می‌نماید؟
  • آیا آژانس مسافرتی کلیه مبالغ تور را بلافاصله به ما برمی‌گرداند؟
  • آیا آژانس مسافرتی هزینه‌ای بابت جریمه کنسلی تور از ما کسر می‌کند؟
  • تکلیف هزینه های غیرقابل استرداد مانند هتل های گارانتی شده اروپایی، ترجمه مدارک، ورودی سفارت، پروازهای داخل اروپا، چارتر اتوبوس و بلیط قطار مسیرهای اروپایی و… را آژانس هواپیمایی به تنهایی باید متحمل کلیه جرایم گردد؟
  • مسافرانی که اقدام به رزرو تورهای خارجی مانند تور اروپا یا آسیا نموده اند چه کار باید بکنند؟
  • اگر به محض ورود به کشوری بدون داشتن علائم آنفولانزا قرنطینه شدیم شرایط تور به چه شکلی خواهد شد؟

این‌ها یکی از تعداد اندک سؤال‌هایی است که ممکن است برای هر مسافری پیش بیاید.

در این مقاله می‌خواهم جواب سؤالات فوق را به صورت کوتاه تا امروز بررسی نمایم.

 

طی بخشنامه ای که سازمان میراث فرهنگی کشور مورخ ۰۶/۱۲/۹۸ اعلام کرد (باتوجه به شیوع ویروس کرونا و پیشگیری و کنترل تأسیسات گردشگری) همچنین ماده ۱۳ حقوق شهروندی – مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خارجی و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی از اول اسفند ماه، چنانچه مسافری درخواست انصراف از سفر نماید، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی و ایرلاین ها بایستی کل مبلغ دریافتی را به مسافر بازگردانند، بدون هیچ جریمه‌ای!!!

تاکنون مسئله واضح است و کلیه ایرلاین های داخلی و مراکز اقامتی بایستی از قانون تبعیت کنند و برای گذر کشور از این شرایط همکاری نمایند.

اما مسئله اساسی در مورد هتل‌ها، کارگزارها و ایرلاین های خارجی وجود دارد که در بخشنامه فوق‌الذکر به این صورت اشاره شده است:

(مدیران تأسیسات گردشگری ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای هرگونه کنسلی احتمالی و باز پس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج کشور مدنظر قرار دهند.)

در این بخش از بخشنامه انگار مسئولین به مسائل فنی اصلاً توجه نداشته‌اند چراکه اشاره شده به اینکه در قراردادهای خود به مورد کرونا اشاره کنند!

می‌خواهم این مسئله را بیشتر مورد بررسی قرار دهم و استدلال کنم که مسئله ورود ویروس کرونا شش روز است که اعلام رسمی شده است.

وضعیت آژانس‌های گردشگری با توجه به شیوع کرونا و بخشنامه سازمان میراث فرهنگی

آژانس‌ها و دیگر مؤسسات گردشگری از سه تا شش ماه قبل اقدام به اخذ قرارداد با کارگزارها می‌کنند و برخی دیگر خودشان به طور مستقیم جهت رزرو پرواز، هتل و خدمات زمینی برای مقاصد خارجی اقدام می‌کنند و حال آنکه ثمره زحماتشان را باید پس از شش ماه رکود و سکته در صنعت گردشگری در بازه عید برداشت نمایند تا بتوانند از پس هزینه‌های گزاف برآیند، در غیر این صورت قدم به نابودی کامل این صنعت و فعالان آن برداشته ایم.

در این زمان مسافر به آژانس مراجعه می‌نماید و درخواست کنسلی تور را برای نوروز دارد و اینجاست که کامل و کارشناسانه نبودن بخشنامه فوق پررنگ‌تر می‌شود، چراکه مسافر انتظار دارد آژانس در اسرع وقت اقدام به استرداد کل مبلغ بدون کوچک‌ترین جریمه کنسلی کند.

در مورد تورهای آسیایی آیا غیر از این است که آژانس درصد زیادی از مبالغ را به کارگزار، هتل و ایرلاین پرداخت کرده است، آیا منطقی است که قراردادهایی که شش ماه قبل منعقد شده‌اند به محض درخواست کنسلی از طرف آژانس استرداد کنند؟

در صورت مثبت بودن چگونه وجوه را استرداد نمایند (با وجود تحریم‌ها)؟

آیا هیچ هزینه‌ای از قبل صدور ویزا برای مسافر انجام نپذیرفته است؟

یک مثال دیگر:

مسافر اقدام به کنسلی یک تور خارجی مثلاً تور بلغارستان یا تور فرانسه نموده، در شرایطی که ویزا صادر شده، ترجمه مدارک صورت پذیرفته، هتل پرداخت شده و سایر خدمات از جمله پرواز مستقیم ایران ایر هم کاملاً پابرجاست و هم‌اکنون نیز مسافران ایرانی به مقاصد پاریس، وین، آمستردام، کلن، فرانکفورت، هامبورگ و میلان بدون هیچ مشکلی در مبادی ورودی و فرودگاه‌ها اعزام می‌شوند و بحث این است آیا یک گردشگر سالم ایرانی با وجود داشتن ویزای معتبر، آژانس هواپیمایی معتبر، ایرلاین وطنی معتبر و پذیرش بدون مشکل کشور مقصد در یک شرایط سالم و سلامت اقدام به کنسلی نماید، در حالی که منبعی برای آن وجود ندارد و کلیه جرائم مربوط توسط آژانس زحمتکش متحمل گردد.

آیا این حق توراپراتورهای بزرگ ایران است؟

دگربار تکرار می‌نمایم کاملاً غیرکارشناسانه اقدام به نابودی کامل و ضربه فنی به پیکره گردشگری وارد نموده‌ایم.

آیا دفاتر خدمات گردشگری می‌توانند چنین هزینه‌هایی را از قبیل کارمزد صدور ویزای شینگن و ترجمه مدارک که استرداد نمی‌گردند و دیگر هزینه‌ها از جمله خدمات زمینی و هتل را به مسافر استرداد نمایند؟

در مورد پروازها هم کاملاً مطلع هستید که ایرلاین های خارجی کمترین همکاری را دارند و سازمان می‌تواند از حقوق آژانس و مسافر دفاع نماید و اهرم فشاری بر ایرلاین ها به جای صدور عجولانه چنین بخشنامه‌ای بهتر نبود عواقب آن را بررسی نمایید. در این شرایط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مواجه خواهد بود با سیل عظیم شکایات بین مسافران و آژانس‌ها که غیرقابل حل است.

اگر کارگزارها حاضر به استرداد مبالغ نشوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر فقط بخشی از هزینه‌ها استرداد شود چی؟

اگر زمان استرداد طول بکشد چی؟

اگر ایرلاین ها پروازهایشان برای نوروز دایر باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ (بعضی ایرلاین ها اعلام کرده‌اند که از تاریخ ۱۳ مارس احتمال دارد پروازها را مجدداً به جریان بی اندازند)

به نظر می‌رسد بهتر است بخشنامه فوق هرچه سریع‌تر مورد بررسی مجدد قرار گیرد تا هیچ حقی از مسافر و آژانس مسافرتی ضایع نگردد.

با آرزوی اینکه هرچه سریع‌تر کشور شرایط کنونی را با موفقیت پشت سر گذارد.

https://www.pinterest.ca/pin/730920214511461693/ منبع




[ بازدید : 35 ]
[ پنجشنبه 22 اسفند 1398 ] [ 14:32 ] [ نیلیا ]
[ ]

اربعین حسینی

اربعین حسینی چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) که با ۲۰ صفر مصادف است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند؛ البته گروهی از علما همچون شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. همچنین جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است.

زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است.
۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است و شیعیان در این روز عزاداری می‌کنند. راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. بیشترین زائرانی که در اربعین از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌اند.

ریشه تاریخی

اربعین به معنای چهلم است، و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند.[۱] اهمیت این روز به این دلیل است که طبق نقل‌های تاریخی جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است.[۲] در برخی منابع، علاوه بر جابر، گفته شده است بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند.[۳]

حضور جابر در کربلا

جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(ص) است به عنوان نخستین زائر امام حسین(ع) شناخته می‌شود. او در اولین چهلم شهادت امام حسین(ع)، یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ق، به همراه عطیه عوفی به کربلا آمد و قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد.[۵]

بازگشت اسیران کربلا

نوشتار اصلی: اسیران کربلا

سید ابن طاووس در لهوف نقل کرده است هنگامی که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام، به عراق رسیدند، به راهنمایشان گفتند «ما را از راه کربلا ببر». پس هنگامی که آنها به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی‌هاشم را دیدند که برای زیارت قبر امام حسین(ع) آمده بودند. پس با گریه و اندوه مجلس عزایی برپا کردند و پس از چند روز به مدینه بازگشتند.[۶] البته سید بن طاووس تاریخ ورود به کربلا و ملاقات با جابر را ذکر نکرده است و در کتاب اقبال الاعمال ورود اسرا به کربلا در اربعین را بعید دانسته است.[۷] سید محمدعلی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳-۱۳۵۸ش) در کتاب تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)، بازگشت اسرا به کربلا در اولین اربعین را اثبات کرده است. برخی نیز با توجه به شواهد و قراینی همچون الحاق سر امام حسین(ع) به بدنش در روز اربعین، محل دفن سر مطهر و وجه استحباب زیارت اربعین حضور اسرا در کربلا را پذیرفتنی دانسته‌اند.[۸]

شیخ مفید[۹] و شیخ طوسی[۱۰] تصریح کرده‌اند که کاروان اهل بیت (ع)، پس از برگشت از شام، به مدینه رفته‌اند نه کربلا. گروهی مانند محدث نوری[۱۱] و شیخ عباس قمی[۱۲] نیز معتقدند به دلیل دوری مسافت، ممکن نیست بازماندگان کربلا چهل روز بعد از عاشورا به کربلا بازگشته باشند؛ زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. علاوه بر این برخی بر این باورند که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست.[۱۳]

گروهی نیز ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای بازماندگان به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانسته‌اند.[نیازمند منبع] برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان این رویداد شمرده‌اند.[۱۴]

الحاق سرمطهر به بدن

طبق برخی گزارش‌های تاریخی الحاق سرمطهر به بدن و دفن آن توسط امام سجاد(ع) در روز اربعین سال ۶۱ قمری بوده است.[۱۵]

زیارت اربعین

نوشتار اصلی: زیارت اربعین

در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) پنج نشانه برای مؤمن شمرده شده است. یکی از این پنج نشانه زیارت اربعین است.[۱۶]

هم چنین زیارت‌نامه‌ای برای روز اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است.[۱۷] شیخ عباس قمی این زیارت‌نامه را در مفاتیح الجنان در باب سوم بعد از زیارت عاشورا غیر معروفه، با عنوان زیارت اربعین نقل کرده است.[۱۸]

به گفته قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان زیارت «مَرَدّ الرَّأس» نیز خوانده می‌شود.[۱۹] مَرَدُ الرأس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند سر امام حسین(ع) را نیز به کربلا آوردند و دفن کردند.[نیازمند منبع]

راهپیمایی اربعین

نوشتار اصلی: راهپیمایی اربعین

قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء می‌نویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت مقید بوده‌اند.[۲۰] توصیه به زیارت اربعین باعث شده است که شیعیان به ویژه ساکنان عراق، از نقاط مختلف این کشور به سوی کربلا حرکت کنند. این حرکت که غالباً به صورت پیاده صورت می‌گیرد یکی از پرجمعیت‌ترین راهپیمایی‌ها در جهان شمرده می‌شود. پس از سقوط حزب بعث عراق جمعیت این زائران چند برابر شده است، به طوری که در سال ۱۳۹۳ش پیش‌بینی حدود ۲۰ میلیون زائر شده بود.[۲۱] برخی گزارش‌ها از حضور ۱۵ میلیون شیعه در کربلا برای زیارت اربعین سال ۱۴۳۵ق/۱۳۹۲ش خبر داده‌اند.[۲۲]

این تعداد در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۰ میلیون گزارش شده است[۲۳] و در سال ۱۳۹۴ش این تعداد به ۲۷ میلیون نفر رسیده‌است.[۲۴]

آمار وزارت کشور عراق حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۲ش دست‌کم یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر خارجی به عراق آمده و در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند.[۲۵]

 




[ بازدید : 44 ]
[ پنجشنبه 8 اسفند 1398 ] [ 1:19 ] [ نیلیا ]
[ ]

راهنمای سفر به نجف

نجف شهری معنوی و مقدس برای مسلمانان شیعه است چون بارگاه امام اول شیعیان، حضرت امام علی علیه السلام در این شهر است. زائران زیادی در همه روزهای سال به این شهر می روند اما در بعضی از مناسبت های خاص مثل عیدها یا زمان شهادت امامان، تعداد زوار این شهر بیشتر می شود. اگر قصد زیارت این شهر را دارید باید قبل از اینکه سفر خود را شروع کنید کمی درباره شرایط این شهر بدانید تا در آنجا دچار مشکل نشوید. در عراق چندین زیارتگاه مهم وجود دارد و از کشورهای مذهبی شیعیان به حساب می آید. شهر نجف با داشتن بارگاه مطهر امام علی از شهرهای مهم این کشور است.

از لحاظ جغرافیایی شهر نجف در ۱۶۰ کیلومتری جنوب بغداد و در نزدیکی شهر کوفه نیز قرار دارد. نزدیکی شهر نجف و کوفه به نحوی است که نمی‌توان این دو شهر را از همدیگر مجزا دانست. مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۴ انجام شد این شهر دارای جمعیتی برابر با ۱۳۸۹۵۰۰ نفر می باشد.

 

آب و هوای شهر نجف

به طور کلی نجف‌ تابستانی‌ گرم‌ و خشک و زمستانی‌ سرد دارد. شهر نجف در تابستان به دلیل گرمای شدیدی که دارد مردم گاهی به سردابه هایی که در دل زمین حفر کرده بودند به آن بخش ها می رفتند. با توجه به گرمایی که در این شهر فراهم می شود در زمستان سرمایی در این شهر برپا می شود که‌ آب‌ منجمد شده و دما به‌ صفر درجه‌ و گاه‌ به‌ پایین‌تر‌ از آن‌ نیز مى‌رسد.

قیمت بلیط مشهد به نجف ارزان "کد تخفیف " چارتر لحظه آخری ₪ آنیل پرواز

اقامت در شهر نجف

بهترین و آسان ترین راهنمای سفر به نجف همراه شدن با کاروان های زیارتی است، در حال حاضر وضعیت هتل های این شهر بهتر شده است. نکته باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که از هاستل های این شهر به هیچ وجه استفاده نکنید. هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود.

توجه داشته باشید! حتما همراه خودتان ملافه اضافه و لوازم بهداشتی ببرید چرا که سرویس دهی های هتل های این شهر ممکن است آن چنان مطلوب شما نباشد.

هتل های پیشنهادی در نجف اشرف

هتل نور العباس Noor Al Abass Hotel

هتل پیشنهادی در راهنمای سفر به نجف، هتل پنج ستاره به نام نورالعباس است که دارای امکانات رفاهی کاملی است و دسترسی آن به حرم هم بسیار راحت و آسان است، اتاق های این هتل همگی دارای وای فای رایگان و تهویه مناسب هستند. به طور کلی هتل نورالعباس گزینه ی خوبی برای اقامت شما در نجف هستند.

خورد و خوراک در شهر نجف

در ابتدای راهنمای سفر به نجف باید بگوییم که هرگز ریسک خوردن غذا در رستوران های بین راهی را در این سفر نجف به جون نخرید چرا احتمال اینکه مریض شوید بسیار بالاست و با توجه سیستم بهداشتی نامناسبی که در این شهر وجود دارد سفر برایتان دشوار می گردد.

بیشتر شهرهای عراق غذاهای یک جور و همانند هم دارند. از معروف ترین غذاهای این کشور خورشت قیمه نجفی است که بیشتر به عنوان غذای نذری در ماه محرم و صفر و ایام شهادت امام علی استفاده می شود. غذاهایی مثل ته چین عراقی،  بامیه، البریانی، دولما، کباب، فاضولیا و حققا هم از غذاهای محلی و خوش عطر و طعم هستند.

جاذبه های زیارتی در نجف اشرف

  • حرم حضرت علی (ع)

بارگاه مطهر حضرت علی (ع) در مرکز شهر نجف است و مهمترین جاذبه گردشگری مذهبی این شهر است. تا زمان حکومت هارون الرشید کسی از محل این حرم اطلاعی نداشت تا اینکه در آن زمان هارون الرشید اولین حرم را برای آن ساخت.

  • مسجد عمران بن شاهین

این مسجد از قدیمی‌ترین مساجد نجف است که در شمال صحن مطهر قرار دارد. درب ورودی آن در قسمت راست راهروی ورودی باب شیخ طوسی واقع شده و چند عالم بزرگ اسلامی دراین مکان دفن شده اند.

  • قبر حضرت آدم (ع)

مطابق با آنچه که ادیان ابراهیمی می گویند، حضرت آدم منشا تمام انسان های جهان است. عمر آدم را بر اساس روایات ۹۳۰ سال می دانند. آدم در مکه در گذشت و در همان جا دفن گردید، بعدها پیکر او را به نجف بردند و حالا در نزدیکی علی بن ابیطالب آرمیده است.




[ بازدید : 43 ]
[ پنجشنبه 1 اسفند 1398 ] [ 16:13 ] [ نیلیا ]
[ ]

تاثیر نرخ دلار بر قیمت محصولات صنایع برودتی یخچال فریدونی

اولین مسئله‌ای که پس از افزایش قیمت دلار نگران کننده خواهد بود تاثیری است که این افزایش بر روی واردات مواد اولیه و در نتیجه صنایع تولیدی بر جای خواهد گذاشت. تولید کنندگان یخچال های صنعتی هم از این مساله مستثنی نیستند و با توجه به وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه این صنعت کنترل قیمت ها با توجه به نوسانات نرخ دلار یکی از دغدغه های مجموعه هایی مثل یخچال فریدونی کنترل قیمت ها در این شرایط است.

 


برچسب ها: قیمت دلار , نرخ دلار , نوسانات دلار , واردات , یخچال صنعتی ,
[ بازدید : 98 ]
ادامه مطلب
[ دوشنبه 28 بهمن 1398 ] [ 15:49 ] [ نیلیا ]
[ ]

قطار استانبول به آنکارا

قیمت بلیت  قطار آنکارا ر۲۵ لیر معادل ۴۰ هزار تومان خواهد بود. این قطار در فاز اول را‌ه‌اندازی روزانه ۶ باراز استانبول و۶ بار از آنکارا و جمعاً ۱۲ بار سیر در روز خواهد داشت.

این مسیر پرسرعت ریلی ۵۲۳ کیلومترطول و حدود ۴۱ کیلومتر تونل دارد. بزرگ‌ترین تونل در این مسیر، چهار هزار و۱۴۵متر طول دارد.۵۲ پل بلند وکوتاه و۲۱۲ عدد زیرگذرو روگذر در این مسیر ساخته شده است.

بیش از۴۰ میلیون متر مکعب برای ساخت این خط سریع السیرحفاری صورت گرفته است.   با توجه به ساخت خطوط پرسرعت و راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر در اغلب کشورها به نظر می‌رسد صنعت ریلی کشور برای افزایش توان رقابت با صنعت هوایی و جاده‌ایی و افزایش رضایت و تمایل مسافران به سفر با قطار، باید رویکرد ایجاد خطوط ریلی پرسرعت و هم‌چنین افزایش میانگین سرعت قطارهای موجود، اقدامات اساسی به عمل آورد.




[ بازدید : 50 ]
[ چهارشنبه 9 بهمن 1398 ] [ 20:08 ] [ نیلیا ]
[ ]

هتل پولمن جی پاتایا

به نقل از سایت https://tourscaner.ir هتل پولمن جی ( Pullman G Hotel ) در شهر پاتایا قرار دارد و یک هتل ۵ ستاره و تفریحی می باشداین هتل رده خوب هتل این شهر قرار دارد.یکی از نقاط قوت این هتل دارا بودن ساحل اختصاصی است که راحتی را برای مسافرین فراهم ساخته است.فاصله این هتل تا فرودگاه حدود ۲ ساعت و تا مراکز خرید و گردشگری حدود ۴۷ دقیقه می باشد.همچنین هتل پولمن جی تا خیابان معروف نا بان پیر Na Baan Pier فقط ۱۲ کیلومتر و تا معبد لاکپشت‌ها کمتر از ۱ کیلومتر فاصله دارد.از جمله امکانات هتل پولمن جی پاتایا ( Pullman G Hotel ) می توان به : اینترنت رایگان، ساحل اختصاصی، سالن بدنسازی، استخر، سالن بیلیارد و فوتبال دستی، رستوران بین المللی و…. می باشد.همچنین این هتل به فکر کودکان دلبند شما هم بوده و برای آنها یک اتاق بازی و یک استخر کودکان تعبیه کرده است.در رستوران آن انواع غذاهای تایلندی و ایتالیایی و آمریکایی سرو می‌شود که مسافران با هر ذائقه‌ی غذایی می‌توانند در آن غذا سفارش دهند.کافی شاپ هتل نیز در محیطی دنج و صمیمی لحظات به یاد ماندنی را ثبت می‌کند

برای خواندن ادامه‌ این هتل به https://tourscaner.ir/thailand/pullman-g-hotel-pattaya مراجعه کنید.




[ بازدید : 58 ]
[ يکشنبه 9 تير 1398 ] [ 10:55 ] [ نیلیا ]
[ ]

سفر هند، تلاش دهلی برای معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران

ایرنا- مقامات رسمی هند اعلام کردند که ادامه واردات نفت از ایران و همچنین خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه از جمله موضوعات اصلی مورد گفت و گو در سفر به دهلی نو است.

پمپئو ۲۷ و ۲۷ ژوئن (پنجم و ششم تیر) در یک سفر دو روزه از دهلی نو دیدار خواهد کرد. وی قرار است با نارندرا مودی نخست وزیر و اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت و گو کند.او برای سفر به هند بلیط ارزان این کشور را خریداری کرد و سریعا به آنجا رفت.

نشریه " پرینت" چاپ هند نوشت: مساله واردات نفت از ایران و سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به یک اختلاف جدید در روابط هند و آمریکا تبدیل شده است و واشنگتن اعلام کرد که هر کشوری که با رقیبان اش از جمله روسیه، ایران و کره شمالی تجارت کند، مجازات خواهد کرد.

منابع هندی می‌گویند که پمپئو یک هفته پیش از آغاز اجلاس کشورهای جی ۲۰ در ژاپن وارد دهلی نو خواهد شد. دولت هندوستان پرواز ارزان هند در گفت و گو با وی بار دیگر سعی خواهد کرد تا رضایت واشنگتن برای ادامه واردات نفت از ایران را به دست آورد.

از سوی دیگر واشنگتن قصد دارد هند را متقاعد کند از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه منصرف شود..از جمله مسائل دیگر مورد گفت و گوی دو طرف، تجارت و روادید کار آمریکا خواهد بود.

این اولین دیدار مقامات بلند مرتبه هند و آمریکا پس از انتخاب دوباره نارندرا مودی به عنوان نخست وزیر بلیط لحظه آخری هند می‌باشد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران یا برجام در ماه مه، این کشور به سایر ملت‌ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. این کشور در ۱۲ ماه گذشته، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است.

سال گذشته این واردات ۲۷.۲ میلیون تن نفت خام بود. آنها برای خرید بلیط هند با سایت شرکت آنیل پرواز ( https://anilparvaz.ir/ ) رفتند و با آسانی بلیط خود را رزرو کردند. در طول سال مالی ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت ایران توسط هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه‌های هند پس از لغو تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۵، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.

در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشنگتن آماده فروش تجهیزات جنگی مانند سامانه موشکی تاد، پاتریوت و جنگنده‌های اف ۳۵ به هند است. البته شرط آمریکایی‌ها برای دست یابی سفر به هند به این تجهیزات و تکنولوژی لغو قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ با روسیه می‌باشد.

اگر دنبال قیمت بلیط چارتر هند هستید به آدرس https://anilparvaz.ir/india-ticket حتما سری بزنید

سال ۲۰۱۷، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم‌های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش‌های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود. بلیط هواپیما هند یکی از پایینترین و ارزانترین بلیط بین بقیه مسیر هاست.




[ بازدید : 65 ]
[ يکشنبه 2 تير 1398 ] [ 18:38 ] [ نیلیا ]
[ ]

بیشترین میزان اقامت توریست ها بیابان جهانی لوت است

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در سال های گذشته ۲۸ هزار و ۲۲۷ نفر گردشگر خارجی وارد استان شده است .

محمد مهدی افضلی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با میزان گردشگر خارجی در استان اظهار داشت: با توجه به تحریم ها تعداد گردشگران خارجی به استان کرمان نسبت به سال های گذشته کاهش محسوسی داشته است.

وی گفت: تعداد گردشگران خارجی از ۴۰ هزار نفر در سال های گذشته به ۲۸ هزار و ۲۲۷ نفر رسیده است.

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطر نشان کرد: با وجود کاهش ورود گردشگران اروپایی به استان اما گردشگران عربی به استان ورودشان افزایش داشته است.

افضلی توضیح داد:بیشترین بازدید این گردشگران از مناطق شهداد، بم و رستای میمند شهربابک و به طور کلی مکان هایی که ثبت جهانی شده اند بیشتر بوده است.

وی با بیان این که بیشترین میزان اقامت گردشگران خارجی در بیابان جهانی لوت است، افزود:  بیابان لوت اولین منظر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد .

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اضافه کرد: بیشترین بازدید گردشگران از اقامتگاه بوم گردی شهرستان شهداد می باشد .

افضلی در خصوص میزان درآمدزایی استان از گردشگران خارجی گفت: میزان درآمدزایی گردشگران خارجی برای استان مشخص نیست زیرا بخشی از این گردشگران توسط اپراتورها و بخشی نیز کوله ای وارد استان می شوند و در مراکزی اقامت می کنند که در لیست و آمار ما گنجانده نمی شوند.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به میزان اقامت و خرید گردشگران در استان مطمئنا استان کرمان درآمدزایی لازم را خواهد داشت.
منبع راه آرمان کرمان




[ بازدید : 49 ]
[ يکشنبه 26 خرداد 1398 ] [ 18:37 ] [ نیلیا ]
[ ]

توسعه گردشگری نباید منجر به بی‌حرمتی به ارزش‌ها شود

نصر: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال ایجاد جوی در مناطق گردشگری کشور برای قبح‌شکنی و هنجارشکنی هستند از مراجع قضائی خواستار برخورد با هنجارشکنان سد لفور شد.

به گزارش نصر، زهرا ساعی، با ابراز تاسف از هنجارشکنی در سد لفور با بیان اینکه توسعه گردشگری و صنعت توریسم نباید منجر به  بی‌حرمتی به ارزش‌ها شود، اظهار داشت: تمام افراد باید مقید به  حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی باشند.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر ضرورت  حفظ و رعایت هنجارها، افزود: ایران کشوری اسلامی و دینی است و منافاتی ندارد افراد در عین حال که پوشش مناسب دارند به گشت و گذار تفریح و شادی بپردازند و  تاکنون نیز به این صورت بوده است.

 وی ادامه داد: حتی الزاماتی برای توریست  خارجی پیش‌بینی شده و تاکنون اصول و هنجارها رعایت شده، بنابراین به صورت جدی نیاز است مراجع قضائی مانند نیروی انتظامی، دستگاه قضا و دادستانی ورود جدی به این موضوع داشته باشند و با هنجارشکنان با قاطعیت برخورد کنند.

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم  یادآور شد: در برخی موارد چنین اقداماتی هدایت شده بوده و برخی به دنبال ایجاد جوی در  مناطق گردشگری کشور برای قبح‌شکنی و هنجارشکنی هستند و نباید اجازه چنین اقداماتی به آنها داده شود.


 ساعی افزود: قبح برخی مسائل نباید در کشور ریخته شود؛  مردم مناطق  گردشگرپذیر و ساحلی دوست دارند امنیت اجتماعی، فرهنگ، آداب و رسومشان حفظ شود و تمایل ندارند فرهنگ بومی و تربیت فرزندشان با مشاهده چنین هنجارشکنی‌هایی دچار خدشه شده و آسیب ببیند.

 وی ادامه داد:  به صورت جدی می‌طلبد مراجع قضائی سریع‌تر به موضوع  هنجارشکنی در سد لفور رسیدگی کند و نباید از کنار این دست موضوعات به سادگی گذشت؛  در این رابطه گشت و گذار نباید منجر به ایجاد  قانون شکنی و هنجارشکنی شود به ویژه اینکه در کشوری اسلامی زندگی می کنیم متاسفانه این هنجارشکنی در عید سعید فطر که عید دینی و شرعی ما است  و بعد از 30 روز  ترک محرمات و  انجام واجبات را داشتیم اتفاق افتاده و به طور قطع رسانه‌های بیگانه به برخی از این هنجار شکنی خط می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: ما جامعه‌ای هستیم که الگوها و فرهنگ‌های مختص به خود را داریم و خانواده‌ها نیز خواستار رعایت امنیت اجتماعی و هنجارها هستند و اگر افرادی می‌خواهند با شکل و  شمایل دیگری و با برداشتن حجاب  هنجارشکنی و تصاویر خود را در فضای مجازی منتشر کنند به هیچ‌وجه جامعه اسلامی ما چنین رفتارهایی را بر نمی‌تابد.

به نقل از خبرگزاری نصر




[ بازدید : 25 ]
[ يکشنبه 19 خرداد 1398 ] [ 11:58 ] [ نیلیا ]
[ ]

جنگل‌های ارسباران، منطقه‌ای گردشگری و زیبا زیر لایه‌ای از مه

 ارسباران نام منطقه‌ای کوهستانی در استان آذربایجان شرقی است. این منطقه جنگلی نسبت به‌ جنگل‌های شمال ایران کمی ناشناخته باقی مانده، ولی از جمله مکان‌هایی است که درفهرست یونسکو در سال 2018 قرار دارد.

به گزارش نصر نیوز، سالانه گردشگران زیادی از جنگل‌های ارسباران و آثار تاریخی آن بازدید می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد که میزان شناخت عمومی نسبت به آن پایین است و منطقه مذکور پتانسیل بالایی برای مقاصد گردشگری دارد. باید توجه داشت که شباهت‌های زیادی بین جنگل‌های شمال ایران و ارسباران وجود دارد و هر دو ساختاری هیرکانی دارند.
اطلاعات جغرافیایی

جنگل ارسباران در شمال استان‌ آذربایجان شرقی واقع شده است و یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور به‌حساب می‌آید. در گذشته ارسباران به‌محدوده وسیعی از رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان و کوه‌های سبلان، بزقوش و سهند گفته می‌شد، اما در حال حاضر ‌بنابر دلایل مختلف مثل تخریب جنگل و موارد این چنینی، جنگل مذکور در مرز‌های شهرستان کلبیر، ورزقان و اهر محدود شده است.

جنگل ارسباران در کل وسعتی در حدود 80 هزار و 427 متر دارد که در کناره جنوبی رود ارس گسترانده شده است و دارای ویژگی‌های طبیعی و حیوانی زیادی است. سه طرف منطقه مذکور را نیز سه رود ارس در شمال، ایلگنه‌چای در غرب و کلیبرچای در شرق احاطه کرده است و سمت جنوب جنگل ارسباران نیز به ارتفاعات سایگرام محدود می‌شود.

چندی پیش سازمان یونسکو این منطقه را به‌عنوان زیست‌کره معرفی کرد. این زیست‌کره علاوه بر این که تحت تاثیر اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارد، در شعاع اقلیم‌های خزری و قفقازی نیز واقع شده است و چون ارتفاع زیادی دارد، آب و هوای متفاوتی در آن حاکم است.

بر اساس میانگینی 20 ساله که از میزان بارش شهرستان کلیبر به‌دست آمده است، در این منطقه سالانه 461 میلی‌متر بارش وجود دارد که اغلب آن نیز به‌صورت برف است و همین موضوع باعث می‌شود که جویبار‌های مختلفی در منطقه ایجاد شده و به‌رودخانه ارس بریزند. گفتنی است که بخشی از تغذیه آبی این منطقه نیز مربوط به مه‌-‌بارش می‌شود که بر اساس آن توده‌ای مرطوب روی بخشی از منطقه حاکم می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، در جنگل‌های ارسباران طبیعت گیاهی و جانوری نسبتا غنی‌ وجود دارد و از لحاظ گیاهی این منطقه در برخورد سه اقلیم خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای واقع شده است و البته قانون‌مندی خاصی را نیز در توزیع پوشش گیاهی این منطقه شاهد هستیم. گفتنی است که اغلب بخش‌های جنوبی این منطقه پوشیده از مرتع هستند و بیشتر در بخش‌های شمالی و بین ارتفاعات 800 تا 220 متری شاهد حضور جنگل هستیم. در ارتفاع‌ها بیش از 220 متر و کمتر از 800 متر نیز مراتع وسیعی گسترانده شده‌اند. جنگل‌های این منطقه نیز اغلب پرتراکم هستند. کوه‌های موجود در منطقه ارسباران تراکم و در هم‌تنیدگی زیادی دارند و دلیل نام‌گذاری برخی از این کوه‌ها به‌قره‌داغ همین موضوع بوده است. زیرا قره در زبان ترکی به‌معنای انبوه و کثرت است و این واژه به‌کثرت کوه‌های منطقه اشاره دارد. البته باید توجه داشت که در ترکی «قره» به‌رنگ مشکی نیز گفته می‌شود و با این اوصاف «قره‌داغ» کوه مشکی رنگ ترجمه می‌شود و در کتاب «مسالک و الممالک» نامی از کوه سیاه آورده شده که در اطراف آن ترکان زندگی می‌کردند. اما به‌نظر می‌رسد که این کوه سیاه، کوه منقشلاق در سواحل شمالی خزر بوده است که ترکان اطراف آن نیز مربوط به استان اردبیل می‌شود.

ارسباران در حال حاضر به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود و تنوع جانوری زیادی نیز در آن وجود دارد. اما باید توجه داشت که این منطقه به‌دلیل شکنندگی و چشم‌انداز‌های بکر در سال 1350 و 1352 به‌عنوان ‌منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت‌شده، تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. 220 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 48 گونه پستاندار و 22 گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند که از پستانداران جنگل ارسباران می‌توان به کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ اشاره کرد.

مرغ قفقازی سیاه یا همان قره خروس قفقازی، کبک، دراج، قرقاول، پرندگان شکاری مختلف و تعداد بی‌شماری پرنده آبزی و خشکی‌زی از جمله پرندگان این منطقه هستند. یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های پارک ملی ارسباران حفاظت و احیای نسل مارال (نوعی آهو) است. در همین جهت چندی پیش 7 راس مارال از پارک ملی گلستان به‌این منطقه انتقال یافت و در زمینی به‌وسعت هفت هکتار در مرکز تحقیقاتی اینالو رها شدند.

در کنار تنوع جانوری منطقه ارسباران، این منطقه از تنوع گیاهی زیادی نیز بهره می‌برد. از درختان این منطقه می‌توان به بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته اشاره کرد. میوه بومی این جنگل نیز قره‌قات نام دارد که میوه‌ای ترش‌مزه است و هر بوته آن در سال 3 تا 4 کیلو میوه می‌دهد و میوه‌های آن نیز در اواسط تابستان می‌رسند. در کنار درختان مختلف، ارسباران دارای تنوع گیاهی و قارچی بالایی است و گفتنی می‌شود که از 2 هزار و 400 گونه‌ای گیاهی که در آذربایجان یافت شده، حدود هزار و 400 گونه آن مربوط به‌جنگل‌های ارسباران هستند. تنوع قارچ‌های شناسایی‌شده در این منطقه نیز 250 گونه بوده است. قارچ دنبلان که نوع سیاه و سفید آن قیمت بالایی دارند، به‌ وفور در بیشه‌های ارسباران و به‌خصوص در نزدیکی روستای دریلو یافت می‌شود. گفتنی است که قارچ دنبلان نوعی قارچ زیرزمینی است و واژه دنبلان نیز در ترکی به‌معنای «متورم» یا «بالا‌ آمده» است و از آن‌جایی که این قارچ در زمان رشد، خاک روی خود را بالا می‌برد، افراد از این نشانه قارچ مذکور را پیدا می‌کنند. این نام برای این نوع از قارچ حکایت از قدمت استفاده غذایی آن دارد.

در این منطقه 15 درصد از گونه‌های گیاهی کشور وجود دارد و 46 درصد از آن‌ها کاربرد دارویی دارند و 20 درصد آن‌ها زینتی و 17 درصد تغذیه‌ای هستند. در این بین 28 درصد از گیاهان این منطقه را علوفه تشکیل می‌دهند و 10 درصد از این میزان گیاهان حفاظت‌شده را شامل می‌شوند و 5 درصد نیز گیاهان صنعتی هستند.

ییلاق‌های نسبتا زیادی در منطقه ارسباران وجود دارند که در این بین می‌توان به‌ییلاق ایل بسطاملو اشاره کرد. در این منطقه حدود 23500 کوچ‌نشین زندگی می‌کنند و گفتنی است که به‌دلیل ارتفاع زیادی که این منطقه دارد در روز‌های گرم تابستانی نیز هوای منطقه تاحدودی خنک است و شب‌ها باید از لباس گرم و پتو در جنگل‌های ارسباران استفاده کرد و گردشگران پیش از سفر به‌این منطقه باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و تجهیزات مناسبی را با‌خود به‌همراه بیاورند.

مردمان محلی در اطراف جنگل‌های ارسباران دامداری، باغبانی، زنبورداری، صنایع‌دستی و فعالیت‌های گردشگری را پیشه خود ساخته‌اند. اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر اغلب اهالی قره‌داغ به حاشیه شهر‌های تهران و تبریز مهاجرت کرده‌اند. در زمان انتخاب محمود احمدی‌نژاد شایعاتی در این منطقه پخش شد که دولت به‌درخواست یونسکو (مبنی بر زیست‌کره بودن محل) با پرداخت پول روستا‌های اطراف این محل را تخلیه خواهد کرد. با این شایعه جمعیت این منطقه کاهش یافت، ولی مدتی بعد با فروکش کردن این شایعات دوباره شاهد افزایش جمعیت در این منطقه بودیم.

البته در روستاهای این منطقه نیز توازن سنی جمعیت، نامتناسب است و اغلب جوانان مهاجرت کرده‌اند. گفتنی است که مردم محلی در این منطقه به‌زبان ترکی صحبت می‌کنند و دین اغلب آن‌ها نیز شیعه دوازده امامی است.

سماق یکی از درختان این محل به‌حساب می‌آید که بیشتر در بخش هوراند اهر می‌روید و روستاییان در طی مراسمی با نام جشن برداشت سماق، میوه‌های رسیده سماق را می‌چینند و پس از خشک کردن، آن‌ها را آسیاب کرده و برای مصارف خوراکی و رنگرزی استفاده می‌کنند. اطلاعات تاریخی

جنگل ارسباران تا پیش از این نام‌های مختلفی را به‌خود دیده است که در این بین می‌توان به ارسبار، آرازبار، قره داغ یا قراچه داغ اشاره کرد. همان‌طور که از این نام‌ها می‌توان دریافت، اساس نامگذاری این منطقه روی رودخانه ارس (آراز) و کوه قره‌داغ بوده است. علاوه بر مناظر زیبا، طبیعت بکر و حیوانات مختلف، در ارسباران شاهد تاریخی نسبتا طولانی هستیم و آثار به‌جا مانده نیز حکایت از این موضوع دارند. البته فعلا اطلاعات تاریخی دقیقی در خصوص این منطقه ارائه نشده است و برای پی بردن به‌تاریخ آن باید از طریق شهر‌های اطرافش یا همان اهر و کلیبر وارد عمل شد. یاقوت حموی حدود هشت صد سال پیش منطقه مذکور را جایی بین آذربایجان و اران معرفی می‌کند که بابک خرمدین در آن علیه معتصم شورش کرد. به‌ گفته وی در این منطقه انار‌هایی با زیبایی بی‌نظیر، انجیر و انگور به‌عمل می‌آید که مردم محل آن‌ها را در تنور خشک می‌کنند. زیرا به‌دلیل لایه ضخیمی از ابر که اغلب اوقات در منطقه وجود دارد، امکان خشک کردن این میوه‌ها زیر نور خورشید وجود ندارد.

قره‌داغ مکتبی در زمینه موسیقی سنتی دارد که عاشیق‌های (نوازدگان این منطقه) آن بیشتر هماهنگی با طبیعت ویژه قره‌داغ پیدا کرده‌اند. تا پیش از این به‌دلیل کوهستانی بودن منطقه، فرهنگ بومی آن به‌خوبی حفظ شده بود. شعر زیر که توسط محمد آراز سروده شده یکی از اصلی‌ترین نمونه آوازخوانی عاشیق‌های این منطق است: بلکه بو یرلره بیرده گلم مه دیم دیدی گذرم باز به این خطه نیفتاد دومان سلامت گال داغ سلامت گال ای قلهٔ مه گرفته بدرود آرکامچا سو سَپیر گای‌دا بولوت‌لار ای آبفشان فلک و آب روانش لیسان سلامت گال یاغ سلامت گال وی گرمی تیر ماه بدرود... در این محل افراد مشهور زیادی حضور یافته‌اند که در این بین می‌توان به‌ بابک خرمدین (قعله بابک نیز در این محل واقع شده است)، ستارخان و شیخ شهاب‌الدین اهری اشاره کرد. آثار تاریخی زیادی نیز در این محل وجود دارند که به‌ قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیح شهاب‌الدین اهری،‌ قصر آیینه لو از این جمله هستند. کلیساهای این منطقه نیز اغلب قدمتی در حدود 100 سال دارند و اثری تاریخی به‌حساب می‌آیند که معروف‌ترین آن‌ها کلیسای آینالو، کلیسای وینق و کلیسای ناپشته هستند. شرایط گردشگری

ارسباران یکی از پتانسیل‌های گردشگری در کشور به‌حساب می‌آید و تلاش‌های زیادی نیز در این زمینه صورت گرفته است. برای مثال چشمه‌های آب گرم ارسباران اخیرا تبدیل به‌ تاسیسات آب‌درمانی کلیبر شدند که بزرگ‌ترین مجتمع آب‌درمانی کشور به‌ حساب می‌آید و در نزدیکی روستای متاللی واقع شده است و امکانات بسیار مناسبی را در آن شاهد هستیم. اگر به دنبال فرصت مناسبی برای سفر به تبریز و بازدید از جاهای دیدنی تبریز از جمله ارسباران هستید، ارزان‌ترین تور تبریز را می‌توانید از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو خریداری کنید. تور زمینی و هوایی تبریز

در شهر‌ها و روستاهای مختلف اطراف این جنگل نیز هتل‌های گوناگونی وجود دارد که گردشگران برای اقامت می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.




[ بازدید : 71 ]
[ شنبه 18 خرداد 1398 ] [ 11:13 ] [ نیلیا ]
[ ]